אינדקס גליקמי

אינדקס גליקמי הוא מדד הבודק עד כמה אכילתו של מזון מסוים משפיעה על עליית רמת הסוכר בדם כמה שעות אחרי הארוחה. מדד זה מתייחס רק למאכלים בעלי פחמימות ולא למאכלים המכילים חלבונים ושומנים. האינדקס הגליקמי (Glycemic Index או בקיצור GI) היא שיטה המדרגת את ההשפעה של המזונות השונים על רמת הסוכר בדם. האינדקס הגליקמי של כל מזון נמדד ביחס לשני מזונות: לחם לבן=100 או גלוקוז=100. תוצאת החישוב במחשבון מראה את 2 ערכי הייחוס של המזונות השונים, כאשר הקביעה באשר למזון אם יש לו אינדקס נמוך, בינוני או גבוה היא ביחס לגלוקוז.
אינדקס גליקמי נמוך

תוכן עניינים

אינדקס גליקמי – עוזר לחולי הסוכרת

אינדקס גליקמי (GI) הוא הדירוג של מזונות עם פחמימות ונועד לחולי הסוכרת  כדי לנהל את המחלה שלהם. דירוג  זה מבוסס על שיעור הפחמימות המשפיעות  על רמות הגלוקוז בדם. אינדקס גליקמי של מזונות הוא מדד המלמד עד כמה אכילתו של מזון מסוים משפיעה על עליית רמת הסוכר בדם שעתיים או שלוש אחרי הארוחה.כאמור, מדד זה מתייחס רק לספקי פחמימות ולא לספקי חלבונים ושומנים. האינדקס הגליקמי (Glycemic Index או בקיצור GI) היא שיטה המדרגת את ההשפעה של המזונות השונים על רמת הסוכר (גלוקוז) בדם. האינדקס הגליקמי של כל מזון נמדד ביחס לשני מזונות-לחם לבן=100 או גלוקוז=100. תוצאת החישוב במחשבון מראה את שני ערכי הייחוס של המזונות השונים, כאשר הקביעה לגבי מזון אם הוא בעל אינדקס נמוך, בינוני או גבוה היא ביחס לגלוקוז.

מספר גורמים משפיעים על קצב עיכול וספיגה של מזון: גודל החלקיקים, אופי העמילן, מידת עיבוד  המזון והכנתו,  מזון מבושל או טרי  ואופן הייצור. הגורמים הללו משפיעים על המיקום של המזון באינדקס הגליקמי או על הדרגה. בנוסף,קיימים הבדלים בין האינדקס הגליקמי של המזונות עקב העיתוי של בדיקת  הדם או שוני בשיטה החישובית המשמשת לחישוב המדד הגליקמי.

המטרות של ניהול דיאטה לחולי סוכרת הם להפחית היפרגליקמיה, למנוע מקרים של היפר גלוקומיה  ולהפחית את הסיכון לסיבוכים. עבור אנשים חולי סוכרת  האינדקס הגליקמי זהו כלי שימושי בתכנון הארוחות כדי להשיג ולשמור על שליטה גליקמית. מזונות עם סוכר אינדקס גליקמי נמוכים משתחררים בהדרגה לתוך זרם הדם ומייצרים תנודות מינימליות של  גלוקוז בדם. מזונות עם אינדקס גלחקימי גבוה נספגים במהירות לתוך זרם הדם וגורמים להסלמה ברמות הגלוקוז בדם ומעלים את האפשרות של היפרגליקמיה.הגוף מפצה על עליית רמות הסוכר בדם בעליית האינסולין, אשר בתוך מספר שעות יכול לגרום היפוגליקמיה.כתוצאה מכך, המודעות למדד הגליקמי של מזון מסייע במניעת שינויים דגדולים ברמות הגלוקוז בדם.

היתרונות של מאכלים בעלי אינדקס גליקמי נמוך

  • תזונה בעלת אינדקס גליקמי נמוך עוזרת לאנשים להוריד במשקל או לשמור על המשקל התקין.
  • פחמימות עם אינדקס גליקמי נמוך עוזרות לחולים לאזן את מחלת הסוכרת.
  • פחמימות עם אינדקס גליקמי נמוך מורידות את רמת הכולסטרול בדם.
  • מאכלים עם פחמימות עם אינדקס גליקמי נמוך מקטינות את הרעב ועוזרות לשמור על תחושת שובע במשך כמה שעות לאחר הארוחה.
  • מאכילי פחמימות עם אינדקס גליקמי נמוך מקטינות את הסיכון לחלות במחלות לב .
  • מאכלים עם פחמימות בעלות אינדקס גליקמי נמוך עוזרות לצלא מחדש את מאגרי הפחמימות (גליקוגן) לאחר פעילות של הגוף.

כדי לשלוט במדדי האינדקס הגליקמי וכדי לדעת לאכול נכון ולהימנע מסיבוכים ממולץ לפנות לדיאטן מוסמך או להצטרף לקבוצת תמיכה.