דיאטה בהיריון

דיאטה בהריון שונה מאישה לאישה. נשים רבות נוטות לנצל את תקופת ההיריון, ליהנות מהאוכל  ולעלות במשקל  ומנגד, נשים רבות חוששות מאובדן הגזרה ונוטות לעשות דיאטה חריפה בתקופת ההיריון. דיאטה בהיריון חשובה מאוד, חשוב מאוד לשמור על תזונה מאוזנת שכן  אכילה שאינה מבוקרת עלולה לגרום לעלייה רבה במשקל, לעייפות ולקוצר נשימה.  ואילו עשיית דיאטה קיצונית עלולה לגרום לנזק לעובר.מהי דרך האמצע?
דיאטה בהיריון

תוכן עניינים

דיאטה בהיריון – חשובה תזונה מאוזנת

בזמן ההיריון לתזונה נכונה יש חשיבות רבה . תזונה נכונה משפיעה על גדילת העובר ועל התפתחותו התקינה .  תזונה נכונה שומרת גם על בריאות האם וגם על משקל תקין.   

דיאטה בהיריון – מהי העלייה הרצויה בהיריון

העלייה במשקל הרצויה היא עלייה של  12-13 ק"ג  במשך כל תקופת ההיריון.  עלייה זו מתחלקת בשלושה שלישים:   

  • בשליש הראשון – רצוי  מומלץ להעלות לא יותר  מ1-2 ק"ג
  • בשליש השני-  עלייה של  קילו בכל חודש  סך הכול שלושה קילו
  • בשליש השלישי –  עלייה של 2 קילו  בחודש סך הכול 6 קילו.

  

חייבים לציין כי עלייה במשקל שונה מאישה לרעותה. בכל מקרה של עלייה מרובה  מדיי במשקל כדאי להתייעץ עם דיאטן מוסמך ולבנות תפריט מאוזן ומתאים.   

דיאטה בהיריון - מהו התפריט המומלץ

כשעושים דיאטה בהיריון חשוב לשמור על דיאטה מאוזנת המכילה את כל אבות המזון. בקצרה נביא סקירה על  המזונות המומלצים לאכילה כשעושים דיאטה בהיריון.   

 

  • ירקות – בדיאטה בהיריון  מומלץ לאכול כמה שיותר ירקות במיוחד ירקות כתומים וצהובים וכן עלים ירוקים. בירקות אין הרבה קלוריות אך יש בהם ויטמינים  ומינראליים רבים.  יש ירקות שיש בהם סיבים תזונתיים המקלים על מערכת העיכול.  בדיאטה בהיריון מומלץ להוסיף נבטים לתזונה שכן אלה מכילים חלבונים איכותיים הקלים מאוד לעיכול.

  

  • פחמימות –  הפחמימות הן מאגר האנרגיה החשוב ביותר בתקופת ההיריון. תקופה זו, וכן תקופת ההנקה הבאה אחריה, דורשות מאגר אנרגיה רב. ולכן  כשעושים דיאטה בהיריון מומלץ להרבות  בפסטה מקמח מלא, בלחם מחיטה מלאה, באורז מלא,  באפונה, בקינואה ובכל מוצר אחר שיש בו פחמימות.

 

  • חלבונים – תפקיד החלבונים הוא לבנות את השרירים.  החלבונים חשובים  גם לפעילות של הורמונים שונים.  ולכן חשוב להרבות במאכלים העשירים בחלבונים כמו: ביצים דגים,  בשר דל שומן  ועוד.

 

  • שומנים – לשומנים יש תפקיד חשוב  בשמירה על תפקוד הגוף ולכן  על אך שעושים דיאטה בהיריון  חשוב לצרוך שומנים טובים במידה מתאימה.

   

  • סידן- מזונות המכילים סידן  חשובים מאוד להתפתחות השלד והמוח של העובר. סידן גם עוזר למנוע רעלת הריון.  שומשום מלא וטחינה , שקדים ואגוזים קטניות נבטים ועוד הם מקור מצוין לסידן איכותי שחשוב לשלב אותם בכל תפריט של דיאטה בהיריון .

  

 

  • חומצות שומן – חומצות שומן חיוניות להתפתחות המוח והעיניים אצל העובר.  ולכן כדאי להרבות  באגוזים  ובזרעי פשתן. גם דגים כמו סלומון טונה סרדינים ועוד הם מקור מצוין  לחומצות שומן.

 

  • ברזל – רצוי להרבות במזונות המכילים  ברזל.  הודות לברזל מגיע החמצן  למקומות שונים  בגוף .  בתקופת ההיריון רמת הברזל בגוף נוטה לרדת ולכן יש להרבות במוצרים המכילים ברזל. המזונות העשירים  בברזל הם: קטניות, אגוזים , טחינה, ירקות עלים ירוקים,  רימונים, ענבים, פירות יבשים  ועוד.

דיאטה בהיריון – מה לא כדאי לאכול

  • במהלך תקופת ההיריון רצוי להימנע, או לפחות להפחית במידה ניכרת, ממתקים ומזונות המכילים שומנים וסוכר בכמות רבה.

 

  • כמו בכל דיאטה כשעושים דיאטה בהיריון  חשוב להימנע מאכילת אוכל מטוגן חריף ומתובל בכמות רבה.

 

  • חשוב להימנע משתיית אלכוהול  ועישון בתקופת ההיריון כי יש חשש שהם יזיקו להתפתחות העובר .

 

  • קפה – חשוב שלא להגזים בשתיית קפה . עד שלוש כוסות קפה ביום אפשר. הקפאין גורם לעלייה בלחץ הדם, פוגע  בקצב הלב ובקצב המטבוליזם. בכל דיאטה חשוב להמעיט בשתיית קפה ובוודאי כשעושים דיאטה בהיריון . חשוב לדעת כי  שתייה מרובה של קפה עלולה לגרום ללידת עובר עם משקל נמוך .

דיאטה בהיריון – כמה טיפים ועצות טובות

  • אם את סובלת מעודף משקל ומתכננת היריון, רצוי להוריד  את המשקל העודף עוד לפני תחילת ההיריון.  דיאטה לפני תחילת  ההיריון קלה הרבה יותר ומסוכנת פחות מאשר דיאטה בהיריון .

 

  • דיאטה בהיריון – אסור שתהיה דיאטה קיצונית. חשוב לדעת כי דיאטה קיצונית עלולה לפגוע בהתפתחות העובר.

 

  • בתקופת ההיריון רצוי להמעיט באכילת אוכל מעובד  ובמזונות המכילים חומרים כימיים.

 

  • דיאטה בהיריון –  רצוי להגביל את אכילת הפירות  המכילים סוכר. עדיף לאכול את הפירות עתירי הנוזלים והמים כמו אבטיח, מילון תפוח אגס ועוד.

 

אם עליתי במשקל מה לעשות ?

חשוב להתייעץ עם דיאטן מוסמך ולבנות תפריט מתאים שישמור על העלייה הנדרשת להתפתחות העובר אך יקפיד גם על עלייה תקינה. דיאטה בהיריון מסוכנת הרבה יותר מאשר דיאטה בתקופות רגילות ולכן חשוב מאוד לתאם הדיאטה עם דיאטן מוסמך.