דיאטת אטקינס

דיאטת אטקינס, שפותחה בארצות הברית, היא דיאטה המבוססת על עקרון מרכזי: הפחמימות יוצאות כמעט לחלוטין מהתפריט. ההנחה היא שהפחמימות הן האחראיות להשמנה ולא השומנים, כפי שהיה נהוג לחשוב עד עכשיו.
סטייק בקר

תוכן עניינים

את הדיאטה פיתח פרופסור אטקינס מארצות הברית והיא התפרסמה בעיקר בשנות התשעים כאשר שחקני קולנוע מפורסמים  בהוליווד  אימצו אותה והשילו בעזרתה עשרות קילוגרמים.

פרופסור אטקינס טוען כי ההשמנה נובעת מצריכה מרובה של פחמימות. כדי לקבל אנרגיה שורף הגוף פחמימות ושומנים ,אך הפחמימות הן הראשונות  שנשרפות על ידי הגוף. אם התפריט יכיל מעט פחמימות וכמות גדולה יותר של שומן וחלבונים נוכל לגרום לירידה במשקל משום ששריפת השומן בגוף תהיה יותר יעילה.

העיקרון של דיאטת אטקינס

הגבלת כמות הפחמימות בזמן דיאטת אטקינס גורמת לגוף להיכנס למצב הנקרא קטוזיס.(ketosis) . במצב זה הגוף שורף את מאגרי השומן כדי לקבל אנרגיה. האנרגיה מתקבלת מגופי קטון שהם תוצר  המתקבל  בתהליך של פירוק השומן בגוף.  כאשר הגוף נמצא בתהליך של קטוזיס, תחושת הרעב כמעט ונעלמת וזה גורם להפחתה בכמות המזון  הנאכלים.

ירידה מהירה במשקל

מחקרים מראים כי  דיאטת אטקינס גורמת לירידה מהירה יותר במשקל מאשר בדיאטות אחרות.

בשנת 2003 נערך מחקר ב" ניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסון" ובו נבדקו 63 אנשים עם בעיות משקל.  הם חולקו באופן אקראי  לדיאטת אטקינס ולדיאטה קלאסית – דיאטה שבה הם נדרשו לספור קלוריות .

לאחר שישה חודשים נמצא כי המטופלים  שעשו את דיאטת אטקינס איבדו כפול ממשקלם לעומת אלו שעשו דיאטה אחרת. הם גם דיווחו על  הרגשה טובה ותחושת חוסר רעב.

התפריט של דיאטת אטקינס

המאכלים המותרים בדיאטת אטקינס  הם:  כל סוגי הבשר , דגים, גבינות וביצים. את המאכלים האלו אפשר לאכול ללא הגבלה.

כדי להניע את התהליך של הקטוזיס מותר לאכול בשלב הראשון של הדיאטה כמות של 20 גרם פחמימות ביממה. הכמות הזו של הפחמימות המותרות נמצאת  בסלט ירקות .  

אסור לאכול: לחמים, פסטות, זרעים, תפוחי אדמה, בטטות ואלכוהול .  בשלב השני של הדיאטה מאכלים אלו מותרים בכמות קטנה בלבד.

דיאטת אטקינס ומחלת הסוכרת

כאשר אוכלים תפריט עשיר בפחמימות הגוף הופך את הפחמימות לסוכרים. הסוכרים נכנסים לדם וגורמים לעלייה ברמת הסוכר בדם.  בתגובה לעלייה ברמת הסוכר, מפריש הגוף אינסולין כדי לאחסן את הסוכר המיותר כגליקוגן במאגרי הגליקוגן בכבד ובשרירים.   כאשר מאגרי הגליקוגן מתמלאים -והם מתמלאים די מהר-  האינסולין הופך את הסוכר העודף לשומנים.תומכי דיאטת אטקינס טוענים כי תזונה עשירה בפחמימות גורמת לייצור כמות רבה מדי של אינסולין כדי להתגבר על כמות הסוכר העודפת.  מצב זה מביא לעמידות  לאינסולין, מצב  שעלול להביא להפרעות מטבוליות ולסוכרת. לדעתם, תפריטי תזונה המכילים כמות רבה של פחמימות  הם לא בריאים ועלולים לגרום למחלת הסוכרת .

כמה כללים שחשוב לזכור

  • בזמן דיאטת אטקינס חשוב מאוד להרבות בשתייה.
  • לעתים , צריך לעשות פעילות גופנית  כדי להתחיל להניע את תהליך הקטוזיס .
  • דיאטת אטקינס אומרת לא מוחלט לסוכר מעובד, לחלב, לאורז לבן, לקמח לבן , לתפוחי אדמה ולפסטות . מאכלים אלו יהיו אסורים לעד.
  • במהלך דיאטת אטקינס מומלץ להקפיד על נטילת תוספי מזון, ויטמינים ומינרלים שונים.

ההבטחה

חסידי דיאטת אטקינס מבטיחים כי באמצעות הדיאטה אפשר לרדת במשקל ללא תחושת רעב. לשפר את בריאות הלב , לשפר את הכושר הקוגנטיבי  ואת המצב הגופני הכללי.

לסיום, כשירות לגולשים, בחרנו להביא מתכון טעים ומומלץ לכל מי שעושה או רוצה לעשות את דיאטת אטקינס.

המצרכים:

  • חזה עוף מבושל או צלוי חתוך לקוביות.
  • 2 ביצים קשות קצוצות.
  • 2 מלפפונים חמוצים (רצוי במלח) חתוכים לחצאי טבעות.
  • 2 בצלים ירוקים קצוצים.
  • 2 כפות מיונז (לא צריך מיונז דיאטטי…).
  • מלח ופלפל שחור , מיץ לימון.

אופן ההכנה:

  • מערבבים את כל החומרים , מתבלים וטועמים.  אם צריך מוסיפים תבלינים.

                  בתיאבון!!!

אין לראות בכתבה זו המלצה על ביצוע הדיאטה וכמו תמיד,לפני שמתחילים לעשות אותה צריך להתייעץ עם רופא או עם דיאטן מוסמך.