דיאטת כאסח? עדיף שלא!

האם קרה לכם שפגשתם או שמעתם חברה או ידיד שסיפרו לכם על דיאטה שעשו לאחרונה, ורזו בעזרתה המון? דיאטת כאסח , כשמה כן היא, נועדה להרזות אתכם כמה שיותר מהר.
דיאטת כאסח

תוכן עניינים

הבעיה היא שבדרך כלל מדובר בתפריט רעב, המתמקד בסוג אוכל אחד, ומספק מעט מידי קלוריות , כך שבגוף נוצרים חוסרים כאלה ואחרים,  הדיאטה מלווה בתחושת עייפות וחולשה, וכמעט שאין אפשרות להתמיד בה לאורך טווח . לצד הירידה הדרסטית במשקל, עלולות לצוץ תופעות של חוסר איזון מטאבולי , ועד קריסת מערכות שונות בגוף, הפרעות אכילה קשות וכו'.

אם החלטתם להתחיל בדיאטת כאסח או שאתם שוקלים אחת כזו, המאמר הבא יסייע לכם להבין את המשמעות של דיאטה כזו ולהחליט האם זו הדרך הנכונה עבורכם לרזות.

דיאטת כאסח – מה זה אומר?

בשוק קיימות אינספור דיאטות וחדשות לבקרים יוצאת חברה כזו או אחרת במבצע שיווקי גדול המבטיח מותר או תוכנית הרזיה שתוריד אתכם במשקל והרבה, תוך זמן קצר.

הרזיה בקצב נורמלי הינה בממוצע 500 גרם בשבוע. דיאטות שבהן מרזים 1 ק"ג ומעלה בשבוע, נחשבות לדרסטיות. לא מדובר על ההרזיה בשבוע הראשון והשני של הדיאטה, אלא על הרזיה בקצב קבוע מידי שבוע של מעל ק"ג בשבוע, כשבדרך כלל מדובר על 2-4 ק"ג ואף יותר מכך – בשבוע.

על מנת להפחית 1 ק"ג מידי שבוע , חייב אדם להפחית 7700 קלוריות משגרת השבוע שלו. זה אומר לפחות 1100 קלוריות יומיות פחות ממה שהוא צורך. אם אדם צורך 5000 קלוריות ביום, אז הפחתה כזו יכולה להיות סבירה ולא משמעותית מבחינה מטאבולית.

אבל לאדם ממוצע שאוכל עד 2000 קלוריות ביום, הפחתה של חצי מכמות הקלוריות היומית , פירושה העמדת הגוף במצב סטרס, והפרעה לתהליכים המתרחשים בו.

הפחתה של משקל היא פחות עניין של כמה קלוריות אוכלים אלה של האיזון המטבולי של האדם . ככל שהאדם יותר מאוזן מטבולית ככה הסיכוי שלו לרזות בקלות וללא רעב גדול יותר.

מה כולל תפריט דיאטה של דיאטה מהירה?

השאלה הנכונה יותר לשאול היא  – מה לא כולל תפריט דיאטה מהירה?

תפריט לדיאטות כאסח יכול להיות מונודיאט – כלומר תפריט המתבסס על סוג מזון אחד. לדוגמא – אכילת אורז כל היום , ללא חלבונים. או דיאטת חלבונים, שבה אין כלל פחמימות.
תפריט כזה במוקדם או במאוחר יביא את הגוף לחוסרים משמעותיים של ויטמינים, מינרלים, סיבים או אב מזון מסוים, היות והוא לא מגוון ומחסיר מהגוף את צרכיו הבסיסיים.

דיאטות מהירות אחרות יכולות לכלול בתפריט שלהן מגוון של אבות מזון – לדוגמא גם פחמימות וגם חלבונים, אבל בכמות מזערית מאוד של קלוריות ביום. תפריט כזה ילווה בתחושת רעב מציקה תמידית, חולשה, חוסר אנרגיה, מצב רוח ירוד, עייפות ועוד.

יתרונות וחסרונות של דיאטת כאסח

בדיאטה מהירה, היתרון הבולט הוא הירידה הדרסטית והמיידית במשקל . בזה מתמצים כל יתרונותיה.

חסרונותיה לעומת זאת הם רבים:

  1. דיאטת כאסח אמנם מובילה להרזיה מהירה, אבל מאחר והירידה הינה דרסטית, הגוף מתקשה לקבל את המצב החדש ושואף לחזור למשקלו הקודם, מכאן העלייה במשקל היא מהירה לא פחות מהירידה.
  2. בדיאטות מסוג זה, נוצרים חוסרים בגוף של חומרים הנדרשים לו על מנת לקיים שגרת חיים תקינה ובריאה. חוסרים אלה מתבטאים בעייפות, חולשה, רעב, עצבנות, נמנום יתר, ועלולים להוביל לעילפון כתוצאה מחסר גבוה, היפוגליקמיה (תת סוכר בגוף המתבטא ברעד, הזעה, בלבול ודופק מואץ), ועוד.
  3. מאחר ובדיאטת כאסח נוטים יותר לא לאכול, מאשר לאכול, הרי שמערכת העיכול לא עובדת מספיק, היא מפתחת סוג של 'עצלות', וכשהעיכול אינו פעיל בצורה נכונה, כל חילוף החומרים בגוף מואט ומשתבש.
  4. דיאטת כאסח אינה מטפלת בגורם הנפשי. פעמים רבות אנשים אוכלים אכילה רגשית כתוצאה מהתמודדות עם קשיים, תיסכולים ,חוסר ביטחון ויכולת הבעה, צער, כאב ועוד.
  5. בתהליך הרזיה תקין ומאוזן, יש מקום חשוב לטיפול בנפש האדם, להבנת ההתנהגות והסיבות שמביאות אותו לאכילה מיותרת, ולהמנעות ממצבים דומים בעתיד. דיאטה מהירה אינה פותרת תהליכים נפשיים אלה, ומיד בסיומה , רוב הסיכויים שהאדם ישוב להרגלי החשיבה הלא נכונים שלו ויחזור על הרגלי האכילה שהובילו אותו להשמנה מלכתחילה.
  6. בדיאטות בזק נמנעים מלאכול מאכלים אהובים ומשמינים. אבל אי אפשר להתמיד בזה לאורך טווח ולכן, ברוב המקרים, כשהאדם 'שובר דיאטה', הוא ירוץ דבר ראשון למאכלים שמהם נמנע זמן רב מתוך תחושת החסך שהיה לו כל זמן הדיאטה.

הקשר בין דיאטת כאסח לבין הפרעות אכילה

מסתבר שהקשר בין השניים הדוק. דיאטות מהירות מביאות לירידה דרסטית במשקל, ולאחריהן לעלייה מהירה חזרה כשלעיתים האדם עולה וצובר אף יותר קילוגרמים ממה ששקל בתחילת הדיאטה.  התנודות האלה במשקל , מעבר להשפעה הפיזית המזיקה לגוף, משפיעות גם מבחינה נפשית על האדם הנע מקיצוניות של אי אכילה לקיצוניות של אכילת יתר כפיצוי על עוגמת הנפש שנגרמה לו בזמן הדיאטה.

כך בדיוק פועלת הפרעת אכילה. חולים באנורקסיה נרווזה, נוטים לא לאכול דבר. הם מסוגלים לצום ימים שלמים, ולמעשה הם עושים דיאטת כאסח עד שלעיתים זה עלול להגיע למצב קשה ולצורך בטיפול רפואי. חולים בבולימיה ,נמנעים מאוכל בדרך כלל במהלך כל היום, ובשלב מסויים מרגישים שאינם יכולים יותר לשאת את הרעב, פותחים את המקרר ואוכלים ללא שליטה. חולים אלה מסוגלים לאכול כמויות של אוכל המספיקות לכמה ימים, בארוחה אחת .

בשתי המחלות ,ישנה נטיה של החולים לחוש אשמה על כך שאכלו ולגרום לעצמם להקיא בכוח על מנת להמשיך ולרזות .

לסיכום, חשוב להבין כי על מנת לרדת במשקל ולהישאר רזים, צריך לאכול בצורה נכונה ומאוזנת, לפי תפריט דיאטה שיכלול את כל אבות המזון, ולא יחסיר מהגוף מאום. קצב ההרזיה צריך להיות מאוזן ומבוקר ולא כזה שיביא לתנודות דרסטיות במחוגי המשקל ובמצבי הרוח.
אין פתרונות קסם! מי שמחפש פיתרון מהיר שיוריד אותו במשקל מהר, עלול למצוא את עצמו בחזרה במשקל עודף אף יותר מההתחלה, ובסכנה לחלות בהפרעת אכילה קשה כזו או אחרת .