דיאטת סאות' ביץ

דיאטת סאות' ביץ היא דיאטה פופולרית עבור מי שרוצה להוריד משקל בזמן קצר.דיאטה זו מבחינה בין פחמימות טובות ורעות,בין שומנים טובים ובין שומנים רעים . ד"ר ארתור אוגוסטון ,יוצר הדיאטה, הוא רופא,פרופסור חבר באוניברסיטת מיאמי מילר מבית הספר לרפואה במיאמי, פלורידה.
דיאטת סאות ביץ

תוכן עניינים

אוגוסטון ניסה את הדיאטה בבית חולים על חולי לב. אחרי שהצליח עם חולי הלב הוא החל לקדם את הדיאטה לציבור. הדיאטה מסיטה את ההתמקדות בבעיות הלב לעבר ההתמקדות בהרזיה מהירה . בשנת 2003, הוא פרסם את הדיאטה לקהל הרחב ובעקבות הפרסום שידרו תחנות טלוויזיה רבות את הדיאטה והיא צברה תאוצה והייתה לאחת הדיאטות הפופלאריות בארצות הברית. גם הנשיא ביל קלינטון השיל קילוגרמים רבים הודות לדיאטה הזו.
דיאטת סאות' ביץ  מחולקת  לשלושה שלבים.

שלב 1: המחמיר (14 יום)

בשלב זה אוכלים מנות רגילות של בשר רזה, כמו עוף, הודו ודגים. כן מותרים: ירקות, אגוזים, גבינות רזות וביצים. המטרה היא לאכול שלוש ארוחות מאוזנות ביום, ולאכול מספיק כדי לא להרגיש רעבים. ארוחת בוקר טיפוסית כוללת שתי ביצים ופסטרמה רזה. ארוחת עשר: סלרי עם גבינה רזה. ארוחת צהריים: סלט ירוק עם עוף בגריל. אחר-הצהריים: 10 עגבניות שרי עם כוס קוטג' דל-שומן. ארוחת ערב יכולה לכלול שוב בשר רזה עם ירקות עשירים בסיבים.

מזונות מותרים: בשר בקר רזה, חזה עוף או הודו ללא עור,כל סוגי הדגים, ביצים, גבינות נטולות שומן, בוטנים ופיסטוקים, ירקות ירוקים, קטניות, שמן קנולה ושמן זית.

מזונות אסורים: בשר שמן, חזה עגל, כל סוגי היוגורט, גלידות, חלב כולל חלב רזה, סויה, גבינות שמנות, סלק, גזר, תירס, תפוחי אדמה פירות ומיצי פירות, כל סוגי האלכוהול, כל המזונות הכוללים עמילנים כמו לחם, דגני בוקר, שיבולת שועל, אורז, פסטה, מאפים, עוגיות ועוגות, קרקרים וכו'.

ירידה צפויה במשקל: 4-6.5 ק"ג.

שלב 2: מתון (עד שמגיעים למשקל היעד)

אחרי שבועיים של שלב 1 ,שלב של שמירה על תזונה קפדנית מאוד, מותר להתחיל להוסיף שוב כמות מוגבלת של פחמימות טובות .

  • פחמימות טובות – הן פחמימות שיש להן ערך גלוקומי נמוך,שפירוקן איטי והם אינם מזרימות סוכר במהירות אל הגוף. פחמימות המזרימות סוכר במהירות לדם הן גורמות לדם לייצר אינסולין והוא גורם לתחושת רעב.

השלב השני דומה לראשון, אבל מותר לאכול כמה מהמזונות האסורים וגם אוכלים מכל קבוצות המזון. אפשר להתחיל לצרוך פחמימות עתירות סיבים, כמו לחם מלא, פחמימות המעלות את רמת האינסולין באופן מתון יותר מאשר פחמימות עמילן פשוטות.

מזונות מותרים נוספים: רוב הפירות, חלב דל-שומן ומוצרי חלב דלי-שומן, עמילנים מדגנים מלאים, שעועית ויין אדום.

מזונות מותרים בקמצנות: מאפים מקמח לבן, תפוחי-אדמה, סלק, גזר, בננה, אננס, אבטיח ודבש.

ירידה צפויה במשקל: 0.5-1 ק"ג בשבוע.

אפשר להישאר בשלב השני של הדיאטה עד להשגת המשקל הרצוי אחר כך עוברים לשלב 3.

שלב 3: הגרסה החופשית (שמירה על המשקל)

השלב הזה, שהוא גרסה יותר חופשית של תוכנית הדיאטה ההתחלתית, נמשך כל החיים. יש להשתמש בו כדי לשמור על משקל בריא. ד"ר אגטסטון מתאר את השלב הזה "דרך חיים". אם המשקל מתחיל לטפס שוב, חוזרים על תוכנית הדיאטה מההתחלה.

שלב 3 הוא שלב התחזוקה.

  • רשימת מזונות בשלב 3 די דומה לשלב 2. מזונות עשויים קמח לבן עם רמות גבוהות של סוכר מזוקק הם מחוץ לתחום.
    מי שהפסיק את הדיאטה בשלב 1 או 2 ולא יורד במשקל  צריך לחזור לשלב 1 ולהתחיל מחדש . דיאטת סאות ביץ מבוססת על הרעיון כי כדי לרדת במשקל,חייבים להחליף פחמימות רעות בפחמימות טובות ושומנים רעים עם שומנים טובים.
    השומנים הטובים הם שומנים לא רוויים.  המושג רוויים מתייחס לחלק מסוים של המבנה הכימי שלהם. השומנים רעים כי לשומנים הרוויים כי יש מבנה כימי שונה במקצת. שומנים רוויים הם יכולים לקדם"טרשת עורקים" או התקשות העורקים. במצב זה, כולסטרול וחומרים אחרים נדבקים לדפנות העורקים (כלי דם) וחוסמים את זרימת הדם בעורקים וגורמים לעורקים לאבד את גמישותם.

היתרונות של דיאטת סאות' ביץ

  1. הרזיה מהירה
  2. אובדן משקל מאזור הבטן
  3. ירידה בהרגשת הרעב
  4. גישה בריאה לחולי לב
  5. פחות סיכון לפתח מחלות לב וכלי דם.

הסיכונים של דיאטת סאות' ביץ

  • תזונאים רבים שואלים האם התזונה מספיק מאוזנת לדיאטה ארוכת טווח. לדעתם, ההגבלה בחלב ובדגנים מלאים עלולה לגרום לבעיות בריאות. גם הירידה המהירה במשקל מדאיגה אותם.

דיאטת סאות ביץ היא דיאטה יחסית חדשה, לא  נערך  עליה מחקר אקדמי. עם זאת, בין התזונאים יש הסכמה כללית כי החלפת שומנים רוויים עם שומנים לא רווים בדיאטה הוא בחירה בריאה. התזונאים גם מסכימים כי דגנים מלאים והם יותר בריאים מאשר דגנים מזוקקים, אך מביעים דאגה לגבי הכמות הקטנה של דגנים מלאים המותרים  בדיאטה.

הדאגה היא יותר בשלב 1 בשל הירידה המהירה במשקל. שיעור זה של ירידה במשקל אינה עולה בקנה אחד עם נוהלים מקובלים של דיאטה בריאה ארוכת טווח. המומחים גם מעלים תהיה באשר לטענה כי בדיאטה אפשר לשלוט בהורדת השומנים באזור הבטן.

המצדדים בשלושת השלבים של "סאות'-ביץ'" אומרים שהדיאטה הזו מייצגת התפתחות אמיתית במדע של הפחתת משקל ומשלבת את האלמנטים הטובים ביותר מהדיאטות הישנות יותר. היא לא רק דיאטה מהירה, אלא תכנית תזונה שאנשים יכולים להפוך אותה לאורח חיים.

מצד שני, יש הטוענים שלא כולם יכולים לעמוד בשלב הראשון, שהוא הקיצוני מדי. חוץ מזה, קובעים המתנגדים, דיאטות אופנתיות פשוט לא עובדות. לראייה הם מפנים אצבע לעבר סקר חדש, שהקיף 3,700 אנשים שניסו להפחית במשקל. הסקר הזה מצא כי אלה שהצליחו לרזות וגם לשמור על המשקל החדש פעלו לא לפי אף אחת מהדיאטות המסחריות, אלא עשו את זה בעצמם. תזונה מאוזנת, תפריט דל-שומנים, הרבה פירות וירקות ופעילות גופנית – זה הסוד.

דיאטת סאות' ביץ – דברים שחשוב לדעת.

  • ילדים בגיל ההתבגרות  צריכים להיות תחת מעקב רפואי בזמן הדיאטה.
  • פעילות גופנית יומית מתונה אירובי ואימון כוח מומלץ לאנשים בדיאטה זו.
  • מזונות עשויים קמח לבן עם רמות גבוהות של סוכר מזוקק הם מחוץ לתחום בדיאטה זו
  • כמו בכל דיאטה – לא מומלץ לעשות את הדיאטה ללא ליווי של רופא או של דיאטן מוסמך.