דיאטה – כל מה שרצית לדעת עליה

דיאטה

תוכן עניינים

מהי דיאטה

דיאטה היא מילה יוונית ובתרגום לעברית משמעותה "אורח- חיים".  דיאטה היא שמירה על תזונה בריאה  ועל אורח חיים בריא . הרבה מהמזונות שאנו אוכלים כיום אינם מתאימים לצורכי הגוף שלנו . מזונות רבים  הם עתירי שומן   המביאים את הגוף למצב של עודף משקל . לכן בימינו דיאטה הפכה למילה המתארת מצב שבו אנו מעוניינים להפחית את משקל הגוף. העיקרון החשוב בעשיית דיאטה הוא שמירה  על תזונה נכונה המכילה את כל אבות המזון הדרושים לגוף כדי  להפיק אנרגיה,  לבנות  ולחדש  את רקמות הגוף.

  • דיאטה נכונה –היא גם דיאטה העוזרת לגוף לשמור על משקל תקין  ולסייע לגוף להתגבר על מחלות שונות .
  • דיאטה  נכונה -היא דיאטה שבה  יש תחושת שובע ולכן היא מאפשרת לנו להתמיד בה  לאורך זמן ולהשיג תוצאות טובות.
  • דיאטה נכונה – היא דיאטה המונעת מהגוף איבוד של חלבונים, של ויטמינים ומינרלים.
  • דיאטה נכונה – משפרת את הבריאות  ומחנכת את האדם להתרגל להרגלי  אכילה נכונים,להפחתה במשקל ולשמור על היציבות במשקל לאורך זמן רב.

דיאטה – סוגים שונים של דיאטה

את סוגי הדיאטות אפשר לחלק לשני סוגים עיקריים, דיאטת קלוריות ודיאטת חלבונים.  במאמר זה  נביא סקירה קצרה על סוגי הדיאטות.

  • דיאטת חלבונים – דיאטה זו מבוססת על ההנחה שהגוף שורף  חלבונים ביתר קלות  מאשר שומנים. ואכן, כדי לעכל את החלבונים הגוף שורף יותר אנרגיה .  הירידה  בדיאטה זו מתבטאת בעיקר בהפרשת נוזלים מוגברת. עשיית דיאטת חלבונים במשך כמה ימים אין בה נזק אך לאורך תקופה עלול להיווצר נזק לגוף בשל היעדר פחמימות וויטמינים מסוימים החיוניים לגוף . אם מתמידים בדיאטה במשך תקופה ארוכה  הגוף נכנס למצב  של קטורזיס , במצב זה  נוצרים גופי קטו  שהם תוצאה של פירוק שומנים.  גופים אלו רעילים לגוף ויכולים לגרום נזק.  הם מקנים לגוף תחושת שובע והרגשה של  חוסר תיאבון ולכן הירידה בדיאטה זו היא מהירה. מבין דיאטות  החלבונים הרבות דיאטת טקינס  הוא המפורסמת ביותר.  בשנים הראשונות עוררה דיאטה זו התנגדות רבה בין הרופאים והדיאטנים . אך מחקרים שנעשו לאחרונה הראו כל  מי שהתמיד בדיאטה לאורך זמן  שמר על יציבות במשקל על גוף בריא .
  • דיאטת קלוריות – דיאטה זו מבוססת על  ספירת קלוריות. דיאטה זו מחשבים  את כמות הקלוריות  הנצרכת במשך היום.   צריך לחשב  כמה קלוריות אנו מכניסים לגוף וכמה קלוריות אנו שורפים.  המטרה היא שההוצאה תהיה גבוהה יותר מההכנסה.  . שיטה זו של חישוב הקלוריות נחשבת  כשיטה המובילה בין הדיאטות .  היתרון הבולט של דיאטה זו  הוא השליטה והבקרה על  המזון הנכנס לגוף.החיסרון  של דיאטה זו  הוא הקושי בחישוב היומיומי של הקלוריות . נוסף על כך,  אכילת קלוריות נמוכה מהדרוש לגוף עבור הצריכה היומית  מביאה את הגוף למצב של התגוננות  ולעתים נוצרת עצירה בירידה במשקל.

דיאטה – דיאטות פופולאריות ומפתות

לצד הדיאטות העיקריות  קיימות עוד כמה דיאטות המבטיחות הרזיה מהירה.

  • דיאטה לפי סוג הדם –  העיקרון של דיאטה זו הוא שלכל גוף יש מבנה ייחודי.סוג הדם קובע את הרגישות למחלות ואת המזון המומלץ.  השיטה נותנת המלצות לסוגי מזון שונים המותאמים לכל סוג דם.
  • דיאטת הצירופים – דיאטה זו ממליצה לאכול יותר מזון מן החי.  פירות וירקות עדיפים על חלבונים ופחמימות. העיקרון המרכזי הוא לא לערב בארוחה אחת בין חלבונים ופחמימות. הצירופים הנכונים של סוגי המאכלים  חשובים מאוד  לספיגה יעילה של המזון  ולחילוף חומרים  מאוזן. דיאטה זו מומלצת כדרך חיים.
  • דיאטת אשכוליות – באשכוליות נמצא רכיב תזונתי  הנקרא נרינגנין.  חומר זה הוא נוגד חמצון  הגורם לגוף לאגור פחות שומן ומעודד את הכבד לשרוף את השומן ולא לאגור אותו.  זוהי דיאטה בת 12-18 יום הנחשבת לדיאטה ממהירה והתפרסמה בארץ הודות לראש הממשלה המנוח יצחק רבין שנהג לעשות אותה.
  • דיאטת כרוב –  זוהי דיאטה עתירת סיבים תזונתיים המבטיחה ירידה של חמישה קילו בשבוע. המזון העיקרי בדיאטה  הוא מרק כרוב וירקות  לפי מתכון מיוחד.

דיאטה – מהם הגורמים להצלחה

  • דיאטה נכונה – מכילה שלושה  תחומים : תזונה נכונה,  פעילות גופנית ושינוי הרגלי  אכילה. רק  שילוב נכון בין שלושת המרכיבים הנ"ל יביא להצלחה.
  • דיאטה נכונה –צריכה לתת לאדם הרגשת שובע, רק כך אפשר יהיה להתמיד בה לאורך זמן.
  • כדי להצליח בדיאטה חשוב להכיר בעובדה כי דיאטה אינה "זבנג וגמרנו".  כמו שהעלייה במשקל לא קרתה ביום אחד, כך גם הירידה לא תהיה ביום אחד . כדי להתמיד בדיאטה דרושה מוטיבציה ותמיכה.  דרוש שינוי בהרגלי האכילה.

דיאטה – מדוע כדאי להשתתף בקבוצת תמיכה

רוב האנשים זקוקים במהלך הדיאטה לקבוצת תמיכה . קשה להתמיד בדיאטה לאורך תקופה לבד. קבוצת תמיכה מדרבנת את המוטיבציה של האדם לרזות ותומכת בו בתקופות משבר.  קבוצת התמיכה נותנת למרזה את ההרגשה שהוא אינו לבד.  בקבוצות תמיכה אנשים מספרים על ההצלחות שלהם , על הכישלונות ועל רגעי המשבר.  הרגשה שאינך לבד  מעודדת ונותנת מוטיבציה להמשיך לשנות הרגלי אכילה  ולהתמיד באורח חיים של דיאטה .  המשתתפים בקבוצת התמיכה יכולים לקבל תפריטי דיאטה שונים ומגוונים והפגישה השבועית מהווה תמריץ.  אם אנו יודעים שעלינו להישקל, נקפיד יותר על השמירה ועל  כללי הדיאטה.

דיאטה – עושים רק בליווי דיאטן מוסמך

חשוב מאוד לעשות דיאטה רק בליווי של דיאטן מוסמך.  דיאטן הוא איש מקצוע מוסמך  הבקיא  בהרכבה של דיאטה מתאימה על כל מרכיביה המומלצים והנדרשים. דיאטן טוב גם יתאים לנו את הדיאטה התאימה. כל אדם זקוק למספר קלוריות שונה  בהתאם למין, לגובה ולמשקל.  גם סוג העבודה  ואורח החיים משפיע על הבחירה של דיאטה מתאימה.  דיאטן טוב ייבנה דיאטה ויתחשב גם בהעדפות האשיות של כל אחד. לא כל דיאטה מתאימה לכל אחד. לעתים דיאטה מסוימת עלולה לפגוע בבריאות של מרזה מסוים . הדיאטן ישקלל את כל הנתונים הבריאותיים וימליץ על דיאטה מתאימה ואינדבידואלית.