עצירות – הגורמים ודרכי טיפול

עצירות מוגדרת כאשר לא הייתה פעולת מעיים למעלה משלושה ימים או במקרים שבהם היציאות קשות ויבשות וכרוכות במאמץ רב מדי. במצב בריא תהליך העיכול מתחיל בקיבה ועובר למעי הדק. במעי הדק מתבצעת ספיגת החומרים אל מחזור הדם ושאריות האוכל עוברות למעי הגס. כיווצי המעי הגס דוחפים את שאריות המזון אל פי הטבעת. לעתים שאריות המזון אינן מפעילות מספיק לחץ ולא מתבצע רפלקס הפינוי. במקרה זה הצואה נשארת במעי הגס ומתקשה. עצירות מלווה בתחושות של בטן נפוחה, כאבי בטן, חום וגם היעדר תיאבון, כאבי ראש ועייפות.
עצירות

תוכן עניינים

עצירות – מהם הגורמים העיקריים לעצירות?

  • תסמונת המעי הרגיז – זוהי הפרעה קבועה בתפקוד המעי הגס . במקרים אלו העצירות תהיה עצירות כרונית.
  • תזונה – תזונה לקויה, היעדר סיבים בתזונה, מחסור בנוזלים, שתייה מועטה, אכילת  ג'אנק פוד ומזון תעשייתי.
  • תת פעילות גופנית –  אצל אנשים הממעטים בפעילות גופנית ואשר יושבים במשך רוב היום עלולות להיגרם תופעות של עצירות.
  • התאפקות – אנשים אשר מתעלמים מהדחף של עשיית הצרכים ומתאפקים עלולים לפתח תופעות של עצירות.
  • בעיות פיזיולוגיות כמו סדק בפי הטבעת, היחלשות שרירי האגן, מחלת הסוכרת, פרקינסון, גיל מבוגר, טחורים ותרופות שונות בעלות תופעות לוואי של עצירות .
  • מצבים רפואיים לא תקינים כמו בעיות בבלוטות התריס.

עצירות – איך נטפל בבעיה?

  • תזונה – הפתרון הטוב ביותר לטיפול בבעיות עצירות הוא תזונה נכונה ובריאה. יש להרבות באכילה של מזון בעל סיבים רבים כגון פירות וירקות, לאכול את הירקות והפירות עם הקליפה, שזהו מקור עשיר לסיבים, להרבות בשתיית מים,לפחות עשר כוסות ביום, לאכול שזיפים, מדגנים מלאים, עשב חיטה, קמח מחיטה מלאה ולהימנע מקופאין ואלכוהול .
  • פעילות גופנית סדירה – לסובלים מבעית עצירות חשוב להימצא בתנועה. אם אתם יושבים רוב היום, הקפידו על פעילות גופנית סדירה כל יום.
  • עצירות כרונית –  בשוק יש תכשירים רבים לטיול נגד עצירות. לא מומלץ להשתמש בתכשירים אלו שכן הם ממכרים ואחרי זמן מה לא תוכל להתבצע פעולת מעיים טבעית. אם אין בררה ויש צורך בתרופות, כדאי להשתמש בתרופות טבעיות שאינן גורמות להתמכרות. תרופות טבעיות מכילות סיבים בריכוז גבוה ולעתים יש בהם חומרי סיכה המקלים על היציאות . 
  • לשמור על שגרה – לשגרה יש תפקיד חשוב במלחמה נגד עצירות.  חשוב לאכול ארוחות מסודרות בשעות קבועות וללכת לשירותים לאחר האכילה.
  • כאשר מגדילים את כמות הסיבים בתזונה חשוב מאוד להרבות בנוזלים, להימנע מאכילת מזון מעובד וממזון העשוי מקמח לבן וממתקים. מאכלים אלו עלולים להחמיר את הבעיה של עצירות .
  • טיפולים רפואיים במקרים קיצוניים – במקרים קיצוניים הרפואה המערבית משתמשת בחוקנים ובחומרים משלשלים.
  • לסובלים מעצירות קבועה מומלץ לפנות אל דיאטן קליני מוסמך כדי לבנות תפריט מתאים שיפתור את הבעיה ויכיל את כל אבות מזון.