שומן רווי – יש ממה לחשוש?

חומצות שומן רווי נקראות על פי מספר אטומי הפחמן שהן מכילות. בחומצות שומן רווי יש שרשרת פחמימות וכל אטום פחמן נושא את המספר המקסימלי של אטומי מימן.חומצות שומן רווי יציבות מבחינה כימית הן בתוך הגוף והן במזון.
נקניקיות וצ'יפס

תוכן עניינים

שומן רווי - צריכה מרובה מגדילה את הסיכון למחלות לב, למחלות של כלי דם ולטרשת עורקים

חומצות שומן רווי הן  חומצות המגדילות  את רמות הכולסטרול, כולל הליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL) וכולסטרול. הכולסטרול מסוג  LDL ידוע  ככולסטרול רע .רמות גבוהות של הכולסטרול LDL נמצאות  בדם ומעלות  את הסיכון לחלות במחלות  לב, במחלות של כלי דם ובטרשת עורקים . טרשת עורקים היא מחלה  הגורמת  לעיבוי של דפנות העורקים ומפחיתה  את זרימת הדם ואת אספקת הדם ללב  למוח ולאיברים אחרים. התקף לב או שבץ מוחי נגרם על ידי קריש דם החוסם את העורקים האלה. חומצות שומן רווי גורמות גם  לייצור של קרישי דם כאשר הם הופכים לחומרים היכולים להגביר את צמיגות הדם ומגבירים את הנטייה  לקרישת דם. מסיבה זו דיאטנים  ממליצים לא לצרוך   יותר מ -10% מהאנרגיה הבאה מחומצות של  שומן רווי. משמעות הדבר היא כי  במשך   היום אין לצרוך  יותר מ 22 גרם שומן רווי.

שומן רווי – נמצא בתזונה

מוצרים מהחי כגון בשר שמן, שומן, חלב, חמאה, גבינה ושמנת הם המקורות העיקריים של חומצות שומן רווי. ברוב המוצרים מהצומח  יש כמות נמוכה של שומן רווי למעט קוקוס ושמן דקלים.

השומן הרווי נמצא בעיקר במאכלים הבאים :

שומן רווי טרופי :  בשמנים כמו שמן דקל קוקוס, חמאת קקאו, אגוזי קוקוס חלב קוקוס .
שומן רווי מהחי : בבשר אדום, בבשר  עוף, בחמאה, בחלב מלא ובמוצרי חלב (כלומר, גבינה גלידה).

שומן בלתי רווי – נמצא ב:

שומן  חד בלתי רווי נמצא במוצרים הבאים:  באבוקדו, בזיתים, באגוזים מסוימים, בזית, בקנולה  ובבוטנים.
שומן רב בלתי רווי (כולל אומגה 3 ו אומגה 6 חומצות שומן) נמצא  בשמן מהצומח  כמו בשמן  תירס, בשמן חמניות ובשמן  חריע. גם בדגים (במיוחד סלמון, פורל, והרינג),בשמן, ובזרעי פשתן.

שומן רווי –מחקר חדשני של פרמינגהם

לאחרונה נערך מחקר חדש. לפי המחקר של  פרמינגהם, ככל שאוכלים יותר שומן רווי  ויותר כולסטרול וקלוריות כך רמות הכולסטרול יותר נמוכות.  אין קשר בין צריכת השומן הרווי לבין מחלות הלב.  אמנם, נמצא שיש עלייה מסוימת בכולסטרול ה"רע" (LDL), אך חלה עליה גם ברמת הכולסטרול ה"טוב" (HDL) והיחס בין הכולסטרול הכללי לכולסטרול ה"טוב" אפילו השתפר במידת מה.  יוצא מן הכלל במחקר זה נמצא בקרב חולי סוכרת. בקבוצה זו עלייה בצריכת של השומן הרווי העלתה את הסיכון למחלת לב בצורה מובהקת. בכל הקבוצות האחרות – שהן למעשה רוב האוכלוסייה – לא נמצא, לפי המחקר,  כל קשר בין צריכת  שומן רווי לבין עלייה ברמת הסיכון למחלות לב.