תזונה נכונה

בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מודעים לחשיבות של תזונה נכונה. היום יותר מתמיד רבים מאתנו מקפידים על אוכל בריא ומעדיפים לא לאכול אוכל רווי כימיקלים, רווי שומנים וחסר ערך. כולם מבינים שהדרך לחיות חיים בריאים עוברת דרך תזונה נכונה. דיאטנים שונים ממליצים על תפריטים שונים . לכל אדם מתאים תפריט שונה . תזונה נכונה בנויה מתפריט אישי המתאים באופן אישי לכל אחד לפי גילו, לפי משקלו, לפי מצב הבריאות וסגנון החיים. על אף השוני שבין האנשים והתפריטים האישיים השונים יש כמה עקרונות כלליים של תזונה נכונה המתאימים לכולם. תזונה נכונה חייבת להיות תזונה בריאה אך גם טעימה. האוכל הוא אחד ההנאות החשובות של האדם בחייו ולכן כאשר מתאימים תפריט תזונה אישי יש להתאים אותו גם לטעמו האישי של כל אחד.
תזונה נכונה

תוכן עניינים

תזונה נכונה – למה זה חשוב

  • תזונה נכונה היא המפתח לגוף בריא וגם לגוף חטוב. תזונה נכונה חוסכת מהגוף סוכרים ושומנים אשר הופכים לרזרבות ונאגרים בתאי הגוף, בבטן או בירכיים ובעוד מקומות. אם במקום סוכרים ופחמימות יקבל הגוף חלבונים, ויטמינים, סוכרים, ושומנים בריאים, המזונות האלו לא יישמרו בגוף ונוסף על הירידה במשקל גם הגוף יתחטב. יש קשר ישיר בין תזונה נכונה ובין גוף בריא ומחוטב.
  • תזונה נכונה מסייעת לחיזוק המערכת החיסונית. נוסף על התרומה הבריאותית היא גם תורמת לערנות ורעננות.

תזונה נכונה – מהם המאכלים המומלצים

  • כדי לזהות אוכל בריא חשוב לבדוק בכל מאכל את רשימת המרכיבים התזונתיים. אם במאכל יש ריבוי של חומרים כימיים אוכל זה אינו בריא ומומלץ  לא לאכול אותו.
  • יקרות ופירות ומאכלים דלי שומן הם תזונה נכונה. מומלץ לאכול פירות וירקות מכל הסוגים ומכל הצבעים. פירות וירקות מלאים בסיבים תזונתיים ונוגדני חמצון העוזרים לעיכול ולחיזוק מערכת החיסון. חשוב לגוון באכילת פירות וירקות.
  • קטניות, עדשים מכל סוג ופולי סויה עשירים בחלבון צמחי, בחומצות אמינו,  בבסיסים תזונתיים, בויטמינים ובמינראליים ולכן הם מופיעים בכל תפריט של תזונה נכונה.
  • אם רוצים לאכול תזונה נכונה מומלץ להפחית את כמות הסוכרים. הסוכר מתחרה עם הויטמינים על אתרי הספיגה בגוף, לכן אם נאכל אחרי ארוחה בריאה ממתקים וסוכרים, הסוכרים לא ייתנו לויטמינים להיספג בגוף.
  • מומלץ לאכול פירות וירקות בצורתם הטרייה. אם רוצים לאכול ירקות מבושלים מומלץ לאדות אותם ולא לטגן או לבשל.
  • כאשר מבשלים ירקות כדאי להשתמש גם במים שבהם התבשלו  הירקות.נוזלים אלו מלאים בוויטמינים וכדאי לנצל זאת.
  • שתייה – תזונה נכונה היא תזונה המרבה בשתייה. המים חיוניים לתפקוד של כל מערכות הגוף ובעיקר למערכת החיסון.
  • תזונה נכונה ממעיטה באכילה של אוכל מוכן. בתעשיית המזון מרבים להשתמש בחומרים כימיים שונים בתהליך הכנת האוכל. החומרים הכימיים מצטברים בגוף וגורמים לשיבוש מערכות בגוף ובין השאר גם למחלת הסרטן.
  • כדי לבנות תפריט אישי המתאים לכל חד באופן אישי מומלץ לפנות לדיאטן מוסמך או להשתתף בקבוצת תמיכה .
  • קבוצת תמיכה אינה רק עבור הרזיה. קבוצת תמיכה גם מנחה אותנו איך לאכול תזונה נכונה. יעקב קרפך דיאטן קליני מוסמך מקיים קבוצות תמיכה במרכז הארץ . בסדנה הוא מדריך לאכילה בריאה וטובה. לכל מי שמעוניין ללמוד על תזונה נכונה מומלץ להשתתף בסדנה.